6 Ekim 2008 Pazartesi

SHANGHAI BİENALİ (SHANGHAI BIENNIAL)-1

*Caner Karavit,Sanat Yorumları:1

“YEREL ÖTESİNE HAREKET”
Şehirleşme dünyanın görünüşünü takip edilemeyen bir hızla değiştiriyor ve gelişen bölgelerdeki gelişme modernleşmeyle eş anlama geliyor. Kent ve kent kültürü Çin’in modernleşmesinde önemli rol oynamaktadır. Kentleşme tarım toplumundan modern topluma geçişte sosyo-ekonomik bir gelişmenin sonucudur. Bu süreçte, kentlerin sayısı ve kentsel alanlarda yaşayanların nüfus oranı artmaktadır. Kentleşme, sosyal ve ekonomik yapılarda temel değişimler getiriyor ve toplumsal gelişim için yeni fırsatlar yaratıyor. Çin’in ise siyasi ve ekonomik reformları ilerleyip geliştikçe, tarıma dayalı toplumdan modern kent toplumuna geçiş süreci, 21. Yüzyılda Çin ulusunun gelişiminde önemli bir rol oynamaktadır. 2010 Shanghai Expo Fuarı’nın “daha iyi kent daha iyi yaşam”, başlığındaki sergisinin şehir yoğunluğuna odaklanması rastlantı değil. Bu bağlamda, 7. Shanghai Bienali iki kavram üzerinde yoğunlaşıyor. Birincisi “Cheng” yani kent, ikincisi ise ”Ke” yani misafir veya göçmenle yerel ve küresel boyutta irdeliyor. Bir anlamda, bütün kentliler “ke”dir yani göçmendir. Kentte yaşayan çoğu insanın kökleri başka kentten veya kırsaldan gelen atalarına dayanır. Çin’de de kökü kent dışında olan kentli nüfusu artmaktadır. “Ke” kavramı kentlilerin yer ve kimlik açısından hareketliliğini içerir. Bu bienal, kentli nüfusu özellikle de hareket halindeki nüfusu anlatıyor. Sürekli değişen kent çevresinde çok tabakalı kimlikleri inceliyor. Köy ve kent, göçmen ve kentli, ev sahibi ve misafir arasındaki mekansal, toplumsal ve kültürel sınırlarla ilgileniyor. Bu üç tip ilişkinin incelenmesi sadece bizim insani açıdan insana dair olan ilgimizi ifade etmekle kalmıyor, aynı zamanda kentin göç tarihine ve kültürüne ışık tutuyor. Bienal, derin bir ekonomik, toplumsal ve kültürel değişim döneminde nüfus hareketinin enerjisi ve hızı ile kentsel gelişmeyi ortaya çıkartmayı amaçlıyor. Kent gerçekten yaşamımızı daha iyi kılabilir mi? Kent daha iyi bir hayatı mı vaad ediyor? Bu bienal hem Çin hem de uluslararası bağlamda göçün tarihini ve şu andaki koşulları sergilemek için bir sahne sunuyor.
Türkiye'den Ayşe Erkmen ve İnci Eviner'in de bulunduğu 60 sanatçılı bienalin küratörleri, Zhang Qing(Çin), Julian Heynen(Almanya) ve Henk Slager(Hollanda)dır.
Bienaldeki tüm çalışmaları buraya sığdırmak mümkün olmadığından bazı çalışmaları yayınlıyorum.

1) Jing Shijian, “ Shanghai Bienal İstasyonu”
Bienalin yapıldığı sanat galerisinin bahçesine yerleştirilen gerçek bir lokomotif ve vagolarından oluşmuş. Çalışma, 60’lar ve 70’lerdeki şehirde yaşayan orta okul mezunlarından oluşan genç entellektüellerin binlercesini içeren zorunlu “ulusal kırsala hareket”i betimler. Sanatçı sadece göçü değil, bu şehirli geçici ziyaretçilerin bu hareketteki tutkularını da betimler.

2) Lu Hao,
Sanatçı “Halk Meydanı”nın altında olan 30.000 metre karelik yeraltı mağazasının raflarındaki kentlinin ve hareketli nüfusun ihtiyaçları olan malları detaylarıyla ve canlı renkleriyle resmetmiş. Çalışmasında, ufuk çizgisinin altındaki bu mağazanın raflarında güzel yaşama ve sıradan yaşama bir kapı açarak, sıradan ve sıradışı olanın arasındaki bağlantıyı izleyiciye sunar.

3) Yin Xiuzhen “Uçan Makina”
Üç ilişkiyi, Küresel, kentsel ve kırsal olanın arasındaki bağlantıyı anlatıyor. Çalışmanın kendisi taşımacılığın biçimini oluşturur ve aynı zamanda insanın değişimi ve etkileşimi için farklı bir yer, bir kamu alanı ve bir mimari çalışmadır. Sanatçı çalışmasında, küreseli, kenti ve kırsalı betimleyin üç ayrı aracı, uçağı, otomobili ve traktörü biraraya getirilmiş.

4) Yue Minjun, “Koşan Renkli Dinazorlar”
Çin sanatında son dönemlerde çok görülen bu heykel tarzı, genelde parlatılmış çelik ve polyester malzemelerinden kalıp tekniğiyle yapılıyor. Sanatçı, eski Çin efsanevi yaratığı ejdere gönderme yapıyor. Kültür, hızla gelişen yeni kültürlerin yaratıldığı ve keşfedildiği kent ortamında dünden bugüne değişmeye devam ediyor. Milyonlarca yıllık değişimi yansıtmayı amaçlayan iş, tarih öncesinden beri süregelen kırsallardan geçiş hareketini betimliyor.

5) Huang Hsinchien, “Shanghai bizimle dans eder misin?”
İnteraktif düzenlemeyle oluşturulan çalışmada, odaya giren izleyecilerin kol ve beden hareketlerine göre Shanghai’ın ünlü binaları yer değiştiriyor, birbirleriyle karışıyor. Gerçekten odadakilerin hareketleri dans ediyor hissi uyandırıyor. Shanghai da yapboza dönüşüyor.

Hiç yorum yok: